mediawijsheid

1.3 MEDIAWIJSHEID

Ik ben veel met mediawijsheid bezig geweest in mijn functie als media innovator op school. Het is een overkoepelend thema waar we een aantal toffe projecten aan verbonden hebben. Hieronder 3 voorbeelden

Escape challenges

De mediainnovatoren van ROOBOL (De ROOBRO’S) maken al een aantal jaar een ecapechallenge die te maken heeft met digitale geletterdheid. Dit jaar is de challenge volledig gericht op MEDIAWIJSHEID. In deze challenge moeten kinderen de code kraken van een iPad door allemaal raadsel die te maken hebben met mediawijsheid op te lossen. Denk hierbij aan een puzzel over fake nieuws, een sterkwachtwoordenparcours en cijfercodes ontrafelen.

Een project waarin we met drie man alle 13 scholen een middag begeleiden bij de challenge. erg leuk en waardevol om te doen.

onderstaand een afspeellijst op youtube met de video’s die ik gemonteerd heb van iedere challenge. Iedere video is zo gemaakt dat alleen de leerlingen die daar toestemming voor hebben in de video te zien zijn vanwege de privacywetgeving.

Afspeellijst met alle 13 challenges op een rij

Mediawijsheidsvideo

Om het belang van mediawijsheid op scholen aan het licht te krijgen heb ik een video gemaakt met drie groep 8 leerlingen. In deze video leg ik ze een aantal vragen voor die te maken hebben met mediawijsheid. Sommige vragen zijn vorr hen makkelijk in te vullen. Andere vragen vinden ze lastiger. Deze video bekijken we met de leraren die hetzelfde zullen ervaren: Sommige vragen zijn makkelijk te beantwoorden en sommige niet. Er zullen maar weinig leraren/leerlingen zijn die iedere vraag weten. Hiermee wil ik aantonen dat we allemaal wel wat te leren hebben op het gebied van mediawijsheid en dat het constant vernieuwt en dus belangrijk is om er mee bezig te blijven.

interview met leerlingen over mediawijsheid.

De Mediajungle

Om kinderen en leerkrachten mediawijs te maken moeten we zorgen dat het een bespreekbaar onderwerp wordt. Om dit te realiseren hebben we het spel De Mediajungle geïntroduceerd op de de scholen.

De Mediajungle is een bordspel in combinatie met een (web)app waarmee de spelers aan de hand van filmpjes, doe- en discussieopdrachten in gesprek gaan over mediagebruik. Van selfies, gamen en fun tot en met gameverslaving, online pesten en sexting. Kletsen over media is leuk en leerzaam maar de Mediajungle is ook een game die je wilt spelen en winnen! Verzamel zoveel mogelijk digimanten tijdens je verblijf in de Mediajungle en word de winnaar! Het spel is voor iedereen van jong tot oud(er) en kan overal gespeeld worden.

1.3.1 De leerkracht toont aan zich bewust te zijn van de medialisering van de samenleving , de digitale revolutie, ‘connectivisme’ en hierbij horende (nieuwe) ethische kwesties.

1.3.2 De leerkracht toont aan kennis te hebben van verschillende functies van media.

1.3.3 De leerkracht toont aan kennis te hebben van de invloed van media op de werkelijkheid en virtuele werelden

1.3.4 De leerkracht toont aan verantwoord om te kunnen gaan met media en sociale netwerken, rekening houdend met de privacywetgeving

1.3.5 De leerkracht toont aan te reflecteren op het ‘eigen’ mediagebruik in relatie tot mediawijsheidcompetenties  en de ‘21st Century Skills’.